گوناگون از جهان...webnet.loxblog.com
گوناگون از جهان...webnet.loxblog.com
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 18 / 9 / 1391برچسب:عزل ونسب,احمدی نزاد,, توسط کیا عشوری.kia ashoori |

هنوز عزل و نصب های ناگهانی و جنجالی محمود احمدی نژاد از آغاز دولت نهم تا کنون از یادها نرفته است که غروب 11 آذر سال 91 بار دیگر شاهد جابه جایی های جنجالی در دولت بود. وزیر ارتباطات که می توان گفت بی حاشیه ترین وزیر کابینه دهم بوده است، به یک باره برکنار شد...
 هنوز عزل و نصب های ناگهانی و جنجالی محمود احمدی نژاد از آغاز دولت نهم تا کنون از یادها نرفته است که غروب 11 آذر سال 91 بار دیگر شاهد جابه جایی های جنجالی در دولت بود.
وزیر ارتباطات که می توان گفت بی حاشیه ترین وزیر کابینه دهم بوده است، به  یک باره برکنار شد و علی نیکزاد که خود وزارت خانه مهم و پرکاری را سرپرستی  می کند با حفظ سمت، سرپرست وزارت ارتباطات هم شد!

این خبر اما  جنجالی ترین عزل و نصب 11 اذر نبود بلکه مهم ترین تغییر در خود ساختمان پاستور اتفاق افتاد  و رئیس دفتر جنجالی رئیسش جمهور و یار دیرینه محمود احمدی نژاد در حکمی که پر از تقدیر و تشکر و ستایش بود، از پاستور نقل مکان کرد و به دفتر جنبش سران عدم تعهد رفت.

حالا اما در حالی که گمانه زنی ها درباره این تغییر و تحول در محفل های سیاسی ادامه دارد و بسیاری این تحولات در آستانه انتخابات را سیاسی و هدفمند می دانند ، یکی از دولتی ها می گوید: جابه جایی مشایی عادی بود!   somamos.ir



در حالی که هنوز واکنش رسمی  از دولتی ها درباره جابه جایی های ناگهانی 11 آذر داده نشده است، مجید امیدی شهرکی مدیر کل سیاسی دفتر رئیس جمهور، با عادی دانستن این جابه جای گفته : این جابجایی در حیطه وظایف قانونی رئیس جمهور است و مانند جابجایی‌های قبلی است و مسأله‌ای غیر عادی نیست.

مدیر کل سیاسی دفتر رئیس جمهور در پاسخ به این سؤال که آیا این تغییرات با فعالیت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری آینده ارتباط دارد، گفت: هر کس آزاد است هر طور می خواهد در این باره تفسیر کند.

وی همچنین  در پاسخ به این سؤال که آیا این تغییرات با فعالیت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری آینده ارتباط دارد،واکنشی نشان نداده و گفته: هر کس آزاد است هر طور می خواهد در این باره تفسیر کند. 

این سخنان در حالی است که هر وقت عزل و نصبی در کار بوده ، پشت پرده ای هم برای آن وجود داشته و این عزل و نصب ها بر خلاف ادعای دولتی ها تنها به دلیل کفایت کاری صورت نگرفته است.

روزی که محمود احمدی نژاد  در آغاز شکل گیری دولت اولش در سال 84 به طور رسمی از تریبون مجلس اعلام کرد با وزیران دولت نهم هیچ تعارفی ندارد و در صورتی که از عملکردشان راضی نباشد از کار برکنار می شوند، کمتر کسی فکرش را می کرد شدت عزل و نصبها تا این حد انتقاد برانگیز باشد و ارکان کشور را تحت تاثیر قرار دهد.

نگاهی به نوع این برکناری ها و سخنان بعد از آن نشان می دهد ، این عزل و نصب ها که اکثرا ناگهانی و بدون اعلام قبلی است،  اهدافی را دنبال می کند.

برکناری حین انجام ماموریت در سنگال
 
منوچهر متکی وزیر پیشین امور خارجه ایران در حالی که در ماموریتی دیپلماتیک و رسمی به سنگال رفته بود تا پیام دعوت رئیس‌جمهور را برای سران تعدادی از کشورهای آفریقایی از جمله رئیس جمهور سنگال به‌منظور شرکت در همایش بین‌المللی مبارزه با تروریسم در تهران به آنها ابلاغ کند در آن کشور بر کنار شد.  somamos.ir

 مدافعین کنار گذاشتن غیر عرفی متکی معتقدبودند؛ وی در مورد زمان سفر خود به دفتر رئیس‌جمهور اطلاعی نداده بود، بنابراین، انتشار حکم عزل وی با پیش‌فرض حضور او در تهران بوده است.

متکی در حالی روز یکشنبه 21 آذر 89 به سنگال سفر کرد که قرار بود در جریان سفر دوره‌ای اش به یونان و اندونزی که از روز 16 آذر آغاز شده بود، به سنگال نیز برود اما عزیمت به مقصد سوم او به تأخیر افتاد اما دولت اعلام کرد :" با توجه به اطلاع ندادن به رئیس‌جمهور در خصوص تعویق این سفر و انجام آن، حکم برکناری وی همزمان با سفر منتشر شد.

منوچهر متکی این نحوه برخورد در برکناری یک وزیر در حین انجام ماموریت را غیر اسلامی، خارج از عرف سیاسی و دیپلماتیک و توهین آمیز خواند.

برکناری معاون وزیر حین صرف ناهار
 
محسن پرویز معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حالی که در رستوران مشغول صرف ناهار بود از کار برکنار شد و حکم عزلش را از فردی معمولی شنید که در کنارش نشسته بود.  
 
پرویز که  گویا ماجرای رفتنش را چندان جدی نگرفته بود بی اعتنا مشغول صرف ناهار می شود ولی مجددا مراجعه و از او خواسته می شود همین حالا (هنگام صرف ناهار)وزارتخانه فرهنگ را ترک کند.  
 
او که برکناری عجیب و فوری خود را به سادگی پذیرفته بود در اینباره گفت: شیوه برکناری‌اش مانند عزل کسانی است که جرمی مرتکب شده‌اند و ضرورتاً باید کنار بروند.

به گفته او این تغییر بدعتی بود که در دولت در حال ایجاد شدن است و از اهالی فرهنگ خواسته بود تا دست به دست هم بدهند و نگذارند سنت شود و افراد بدون اطلاع خودشان جابه‌جا ‌نشوند.
اما تنها معاون وزیر نبود که اینگونه از سمت خود عزل شد.

پورمحمدی و رفتن پر هیاهو      somamos.ir

مصطفی پور محمدی وزیر کشور دولت نهم نیز که تنها شب پیش از معرفی به مجلس از وزارت خود مطلع شده بود روز چهارده فروردین و بعد از بازگشت از مسافرت نوروز از کار کنار گذشته شد بی آنکه تا آن روز گزینه ای برای وزارت کشور در نظر گرفته شده باشد.این اتفاق اما در آستانه انتخابات دهم رخ داد و حرف و حدیث های زیادی را در پی داشت.

در آن روزها ، وقتی خبرنگارها از سخنگوی دولت موضوع برکناری پور محمدی  را سئوال کردند ، وی گفت دروغ سیزده است.

گفته می‌شد احمدی‌نژاد از پورمحمدی بخاطر گماردن برخی مسوولان استانی به شدت گله‌مند بود و همین مساله، سبب عزل وی را فراهم آورد و سرانجام در آستانه حساسترین انتخابات کشور، صادق محصولی (اسپانسر امروز گروه پایداری) سکاندار وزارت کشور شد.

عزل وزیر اطلاعت در ساعات نماز

غلامحسین محسنی اژه ای که با کنار رفتنش دولت از حداکثر افتاده بود، خبر برکناری اش را از معاونش حین رفتن به اتاق کار شنید و خود در اینباره گفته که ا"ینقدر شتاب زده در مورد برکناری وزرا عمل شده بود که حتی به این موضوع هم فکر نکرده بودند که با عزل ما دولت از رسمیت می افتد."

وزیراطلاعات دولت نهم  در اینباره با بیان اینکه "ما خودمان هم نفهمیدیم چگونه و چرا ما را کنار گذاشتند و البته بسیاری از مسئولین از برکناری اشان هیچ اطلاعی نداشتند و البته اطلاعی ندارم که در آن زمان مقام معظم رهبری از روند برکناری من مطلع بود یا نه، ولی ایشان از برکناری آقای مصلحی(وزیر فعلی اطلاعات) اطلاعی نداشتند.

محسنی اژه ای گفت: بعد از نماز ظهر روزی که من را برکنار کردند مانند همیشه قرار بود تا قبل از پایان وقت اداری یک جلسه ای بگذاریم که وقت هم فوت نشود، در حال رفتن به اتاق کار یکی از معاونین سراسیمه به استقبال من آمد و خبر عزل من را داد و گفت که به وی پیشنهاد سرپرستی وزارت اطلاعات داده شده است.

البته برخی منابع خبری در آن زمان یکی از دلایل عزل غلامحسین محسنی‌اژه‌یی را عدم پذیرش توصیه احمدی‌نژاد برای تغییر معاونینش ذکر کرده بودند.

مصلحی و اختلاف در هیات دولت    webnet.loxblog.com
 
بعد از آن نیز حرف و حدیث‌های بسیاری در باره اختلاف رئیس جمهور با حیدر مصلحی وزیر اطلاعات دولت دهم رسانه‌ای شد و حتی در مقطعی سایت رسمی دولت اعلام کرد که مصلحی برکنار شده است که در ‌‌نهایت این اتفاق نیافتاد وبا تدبیر مقام معظم رهبری،  مصلحی در وزارت اطلاعات ماندگار شد.

آنچه مسلم است، تجربه عزل و نصب ها در دولت نهم و پس از ان دولت دهم نشان می دهد که همواره اهدافی غیر از مسائل کاری در میان است چرا که اگر بحث بی کفایتی و مشکلات مدیریتی مطرح بود ، وزرای عزل شده پیش از عزل، تذکری از رئیس دولت دریافت می کردند و از عزل خود شگفت زده نمی شدند.

حالا نیز با نزدیک بودن انتخابات یازدهم و بازگشتن غلامحسین الهام به بدنه دولت و همچنین دادن مسئولیت جدید به علی نیکزاد که یکی از گزینه های دولتی ها برای کاندیداتوری ریاست جمهوری است و همچنین جابه جایی اسفندیار رحیم مشایی که سیاسیون معتقدند اگر تایید صلاحیت شود، گزینه اصلی دولتی هاست، نشان می دهد سناریوی انتخاباتی دولتی ها از هم اکنون کلید خورده است و این عزل و نصب های جدید هرگز بی ارتباط با انتخابات نیست.
 



-